Anpassade pedagogiska material & pyssel

Integritetspolicy  |  Köpvillkor

📢 Vi gör förbättringar! Under en tid pågår arbeten och en flytt av hemsidan. Du kan möta störningar, men det är för att ge dig en ännu bättre upplevelse när du surfar hos oss. Tack för ditt tålamod!

Hej!

Jag som står bakom NPF anpassat heter Joanna Stoica, jag började ta fram anpassat material redan när min son gick i förskolan, i samråd med hans förskolelärare. Sen dess har jag fortsatt utforska nya sätt att göra pedagogiska material mer begripliga och lättillgängliga.

Jag älskar att rita och pyssla med att skapa material, och det blir extra roligt att kunna dela med mig av det till andra. 2021 började jag dela mitt material på skolmagi och det har varit en fantastiskt rolig och inspirerande resa.

Min vision

Min vision är att denna sida ska bli mer än en plattform jag delar material på. Jag vill dela med mig av mina erfarenheten som NPF förälder, av tips på hur man kan skapa material eller hur man kan anpassa så att alla barn ska kunna vara med.  Jag kommer att bjuda in gästbloggare med olika kompetenser inom NPF för att berätta om sina erfarenheter och dela med sig av kunskap.

Jag vill inspirera dig som besöker min sida att se anpassningar som något positivt och roligt. Jag får ofta frågor om hur jag skapar mitt material. Jag vill visa dig att du varken behöver mycket tid eller avancerade datakunskaper för att ta fram enkelt anpassat material som fungerar för alla. 

Om anpassningar

 Alla barn gynnas av tydlighet och struktur

Anpassningar kan ofta handla om enkla justeringar som gör att en uppgift blir tydligare. Andra gånger är det olika svårighetsnivåer som underlättar förståelsen, där barnet börjar med den enklare varianten av uppgiften först, för att sedan kunna öka svårighetsgraden. Vissa uppgifter tydliggör man med hjälp av visuella instruktioner (bildstöd).

Oavsett vilken typ av anpassning du väljer, är det viktigt att skapa en grundstruktur genom att säkerställa att barnet vet svaret på följande frågor:

  • Vad – Vad ska jag göra? 
  • Vad behöver jag –  Tydliggör med hjälp av bildstöd eller text vad barnet behöver för att utföra uppgiften (tex bok, pennor, linjal, osv).
  • Var – Var ska jag vara?
  • Med vem – Vem ska jag jobba med? Vem kan jag vända mig till om jag behöver hjälp?
  • Varför – Vad är syftet med uppgiften? 
  • Hur länge – Hur långt är momentet? Använd gärna tidshjälpmedel.
  • Vad händer sedan – Hjälp barnet att hitta arbetsro genom att tydliggöra vad som händer när hen är klar med uppgiften.