Anpassade pedagogiska material & pyssel

Integritetspolicy  |  Köpvillkor

📢 Vi gör förbättringar! Under en tid pågår arbeten och en flytt av hemsidan. Du kan möta störningar, men det är för att ge dig en ännu bättre upplevelse när du surfar hos oss. Tack för ditt tålamod!

En anpassad terminstart

Efter en lägre ledighet kan det ta tid att komma tillbaka till rutiner för alla elever, men särskilt för elever med NPF-diagnoser. Det är därför extra viktigt att skapa en lättförståelig och inbjudande lärandemiljö, där eleverna känner sig trygga och sedda.

Här kommer en rad anpassningar som jag är övertygad kan underlätta terminstarten för alla barn, inklusive barn med NPF diagnoser:

  • Skapa struktur och förutsägbarhet genom dagliga rutiner som barnen kan följa. Detta kan vara i form av en visuell tidslinje som inkluderar tider för lektioner, raster, lunch, fritids och hemfärd.
  • Använd tidshjälpmedel som till exempel timer eller timstock. Genom att använda sig av tidshjälpmedel kan du hjälpa barnen hålla koll på tiden och förstå hur länge de förväntas arbeta med olika uppgifter. Svåra uppgifter kan man till att börja med jobba kortare pass för att sedan kunna öka tiden och svårighetsgraden. Kom ihåg att barnen kan vara hjälpta av samma tydlighet och struktur även under rasterna och på fritids.
  • Använd tydliggörande pedagogik för att göra lektionerna så tydliga och förståeliga som möjligt för alla elever. Använd bildstöd som du enkelt kan skapa i program som till exempel InPrint. Repetera och förklara saker flera gånger på olika sätt.
  • Anpassa för alla i stället för att anpassa för enskilda elever. Anpassningar kräver en viss förberedelse. I den mån det går kan man spara tid genom att utgå ifrån att alla elever kommer att må bra av extra tydlighet och struktur. Var flexibel och öppen för ytterligare anpassningar under terminens gång.
  • Använd anpassat material eller material som kan anpassas på olika sätt så att alla elever kan lyckas med uppgifterna.

Exempel på anpassat material:

Finmotorisk anpassning – uppgifter där eleven kan klistra in ett ord, bokstav eller siffra i stället för att skriva den. På det sättet hjälper man flera elever att lyckas med uppgiften. Finmotorik och välskrivning kan man träna separat.

Du hittar flera exempel på material med finmotorisk anpassning här.

 

Flera svårighetsgrader – kan handla om enkla justeringar i materialet som hjälper flera elever att lyckas med uppgiften.

Du hittar flera exempel på material med olika svårighetsgrader här.

 

Bildstöd med steg för steg instruktioner som hjälper eleverna att lyckas med uppgiften.

Du hittar flera exempel på material med bildstöd här.

4 reaktioner på ”En anpassad terminstart”

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *