Att skapa material är något av det roligaste jag vet och jag får ofta frågor på instagram om hur jag gör och vilka program jag använder.
Det finns förstås många olika sätt och jag är långt ifrån av att vara expert. Men jag ska försöka beskriva hur jag gör, allt från vilka verktyg jag använder, var jag hämtar inspiration och lite om hur jag tänker kring anpassningar. Häng med! 🙂
Verktyg
Jag använder mig av ett ritprogram för iPad som heter Procreate och ritar med en Apple Pencil.
Procreate är perfekt för att rita bilder och skapa mallar.
Jag är en person som tänker visuellt, jag tänker i bilder snarare än i ord. Ända sedan jag gick i skolan har jag alltid haft lättare för att förstå en uppgift om jag kunde visualisera den. Detta kan ha att göra med min dyslexi, då jag behöver bilder eller en tydlig och inbjudande textformgivning som fångar min uppmärksamhet innan jag börja läsa en text. På samma sätt tänker jag när jag skapar material – att bilderna och hur man formger en uppgift ska väcka barnens nyfikenhet och intresse.
Jag börjar ofta med att rita bilderna till ett visst tema. Det är viktigt för mig att ha en tydlig bild av vad jag vill skapa, och jag använder mina ritningar som utgångspunkt för att skapa material. Det hjälper mig att förstå och presentera information på ett tydligt och begripligt sätt. Bilder underlättar även för eleverna att förstå och relatera till materialet.
Jag gillar också att skapa mallar till mina material. På så sätt sparar jag inte bara tid, utan säkerställer enhetlighet och igenkänning.
Det brukar se ut på detta vis:
Bilderna finns på ett separat lager.
Mallen som jag har skapat i förväg lägger jag också separat.
Jag skapar alltid ytterligare ett lager, eller flera som jag grupperar ihop, för texten i materialet.
Inspiration
I den digitala världen vi lever i finns information överallt. Utmaningen är snarare att filtrera bland alla källor och hitta inspiration till skapande.
När jag inte skapar material, då sitter jag precis som alla andra och scrollar på sociala medier. Dålig vana? Tja, kanske. Men det finns också mycket som är bra med sociala medier. Det är där alla fina lärare finns, som delar med sig av vardagen i skolan, det är där alla fantastiska NPF föräldrar finns, som visar hur kämpigt men underbart livet med en NPF unge kan vara. <3 Och det är där alla duktiga skapare finns.
Det är många bra Instagramkonton jag följer, men för att nämna några som inspirerar mig: @Colorful_classroom @Topteacher @Theautismhelper
Pinterest är också en bra källa för inspiration, särskilt när det gäller pyssel.
Teacherspayteachers.com är en av de mest kända sajterna för att hitta pedagogiska material, där många duktiga skapare delar sina verk.
Temadagar som internationella kvinnodagen, jordens dag osv kan också ge inspiration.
Hjärtefrågor för mig är mänskliga rättigheter, jämlikhet, hbtqia+ och inkludering. Dessa ämnen ger oändligt med inspiration och är oerhört viktiga att diskutera med barnen.
Anpassningar
Jag försöker alltid tänka på att hålla uppgifterna enkla och anpassningsbara till barnens behov och förmågor.
Jag tror inte på att skapa separata uppgifter för elever med särskilda behov. I stället tycker jag att vi bör försöka arbeta med material som kan anpassas på olika sätt, så att hela gruppen kan jobba med samma uppgift, fast på den nivån och med det stödet som barnen behöver. Det är därför många av mina material finns i flera svårighetsgrader.
Roligt att du ville läsa om hur jag skapar material! I mina händelser på Instagram delar jag ibland videos med hur jag skapar material. Du är välkommen att följa mig där!
Vill du veta mer om hur jag tänker kring anpassningar, kan du läsa mina tidigare blogginlägg eller ta en titt på mina material.
Allt gott!
/Joanna